Goran Majlat: “Ideja je presudna u stvaranju nečega dobrog”

Naš sugrađanin Goran Majlat bavi se multimedijom (foto, video i audio produkcijom), a svoje prve korake ka svemu ovome napravio je u svojoj ranoj mladosti kada je svirao bubnjeve, razvijajući smisao za ritam, a sa prvim kompjuterom, u njegovom životu pojavili su se sempleri (muzički uređaj za odmeravanje zvučnog signala i njegovo pretvaranje u digitalni oblik u kojem se može obrađivati i uređivati), koji su zamenili bubanj. Nedugo potom, na svom prvom sintisajzeru polako je počeo da svira i da se razvija u potpuno drugom smeru.  Nakon pet godina, uz potrebnu opremu, prvi studio za zvuk bio je završen, a aranžmani, pisanje pesama i melodija postale su njegov svakodnevni život.

Kako je vreme prolazilo počeo sam da shvatam da multimedija napreduje neverovatnom brzinom i da moram da pronađem način kako da spojim audio sa video produkcijom. Uspeo sam da sve to realizujem, a s obzirom na to da mi je, da tako kažem, jako dobro išlo, odlučio sam da upotpunim ceo studio sa tri sistema, fotografija, video i audio produkcija. Nakon deset godina rada u studiju, sada se konkretno najviše bavim video produkcijom. Aranžmane i pisanje pesama je hiperprodukcija skoro potpuno izbrisala iz našeg regiona, pojavila se neka nova muzika, instrumenti, kao što su, gitara ili violina se jako retko snimaju ili se uopšte ne koriste u pesmama i mogu iskreno reći da mi ova današnja muzika ne prija ni u jednom obliku. Nekada je muzika bila sa ozbiljnim karakterom kako zvučnom tako i vizuelnom, ako gledamo stare spotove. Za mene su Tina Tarner ili recimo Luter Vandros i dan danas nezamenljivi, kaže Goran Majlat.

On navodi da je ideja presudna u procesu stvaranja nečega dobrog, da je po  prirodi hiperaktivan, ali i da mu se pored ove osobine, povremeno dešava da, u kreativnom smislu, danima ne radi apsolutno ništa, dok ne dođe do prave ideje. U svakodnevnom životu ,,male stvari’’ mogu da budu izuzetna inspiracija, ako zaista obratite pažnju na njih. Dogodilo se da odem u prodavnicu, popričam sa kasirkom koja je nasmejana i raspoložena, jednostavno mi nekako prenese tu pozitivnu energiju, i kad se vratim u studio počnem nešto da radim. Energija je svuda oko nas i mislim da treba da pratimo “znakove” pored puta, da slušamo razne priče drugih ljudi i njigovih situacija,  što je za mene neprocenjivao. Sa tim mogu i da se povežem, na primer, kad radimo venčanje, moj posao je kreativni deo, i iz tog razloga veoma obraćam pažnju na to šta se oko mene dešava, sve to pratim i na najbolji mogući način pokušam da od svega toga napravim film. U svakom slučaju, snimanje reklama, venčanja ili spotova je izuzetno naporno jer smo ponekad ceo dan na nogama, od jutra do kasno u noć. Današnje kamere imaju ogromne fajlove pa i sam proces obrade istih zna da potraje i par dana, naglašava naš sagovornik.

Kada je u pitanju video i foto produkcija, kaže da su vremenom i zahtevi klijenata postali drugačiji, te je odlučio da napravi skroman foto/video studio, nekoliko pozadina raznih boja i reflektori omogućili su da napravi vrhunske foto portrete a i jednostavne portret kadrove za video produkciju. Danas je isti taj studio potpuno mobilan i može da se prenese ako radi u nekom drugom gradu što veoma olakšava posao. Moram da naglasim da ljubav prema video i foto produkciji potiče iz muzike, jer je meni to sve ipak povezano, ako je dobra pesma u pitanju i pritom napravim i dobar video spot onda sam uradio pravu stvar. Ne volim vulgarne spotove ili filmove sa puno nasilja, uvek se trudim da sve to nekako zaobiđem. Želim da se neko ko gleda moj video, lista album fotografija ili sluša neku pesmu na kojoj sam radio, opusti i da uživa u emociji. Kada je reč o wedding filmu, on je jako vezan za pesmu koja je u pozadini. Mnogo puta tražim adekvatnu pesmu satima i ne nađem ništa što mi odgovara karakteru ljudi koji su se venčali. O tome sam dosta razmišljao i shvatio sam da sve to mogu da promenim ako u pauzi, početkom godine, aranžiram svoje pesme za pozadinu. Sada, kad god imam vremena radim na tome i to će biti nešto sasvim novo u našem regionu, pesma potpuno autentična, napravljena za wedding film. U audio studiju su procesi drugačiji od video produkcije iz razloga što se sve snima na jednom mestu i nema puno kretanja. Nedavno smo radili ADR zvukove za film Strahinja Banović u režiji Stefana Arsenijevića, koja je bila jedna, zaista, sjajna prilika da upoznamo mnogo kreativnih ljudi, i za mene je to bilo predivno iskustvo. U poslednje tri godine, pored pesama za festivale urađeno je i mnogo podcast-a i veoma sam ponosan na sve koji su učestvovali i radili da sve to izađe u što boljem izdanju.

Majlat takođe navodi da je najlepši deo njegovog posla spoj putovanja i rada, da u Srbiji postoje mnoge prelepe lokacije na kojima je radio, od planina i reka, do raznih kulturnih i istorijskih mesta. Mnogo smo snimali sa dronom i to su bila fenomenalna iskustva, gledati neku građevinu skroz sa visine, prosto neopisivo. Posao nas je vodio svugde pa čak i u inostranstvo, prošle godine smo bili u Beču gde smo snimali jednu jevrejsku svadbu.Tada sam se prvi put susreo sa ljudima iz celog sveta na jednom mestu koji rade posao u wedding industiji, šminkerka je bila sa Tajlanda, dok je devojka koja je radila frizuru bila iz Rusije, momak koji je fotografisao iz Slovenije, a ja iz Srbije, koji sam pravio film o svemu tome. Pričali smo na engleskom jeziku ceo dan, i prvi put sam video jevrejske običaje, te sam se vratio kući pun utisaka. Razmišljao sam sve vreme kako bi bilo dobro da više radim svoj posao u inostranstvu, i želja mi se polako ostvaruje, jer su mnogi primetili moj rad i srećan sam zbog toga. Ove godine sam odlučio da se najviše posvetim produkcijom venčanja, u svakom smislu, od fotografije, video produkcije, pa do audio obrade. Pratim radove profesionalaca iz inostranstva, u pitanju je najviše američko tržište, gde je produkcija venčanja otišla već predaleko, pa nekako pokušavam sve to da prenesem na ovo područije. Što se opreme tiče i ona se drastično promenila, konstantno se plasiraju neki novi sistemi pa će i u tom smislu doći do nekih izmena. Studio za zvuk će raditi svakako punim kapacitetom, biće nekih novih izvođača sa novim pesmama, a biće naravno i nekih poznatijih iz Subotice.

Za snimanje spota, radni dan počinje u ranim jutarnjim satima, što podrazumeva pakovanje opreme, odlazak na lokaciju i susret sa statistima. Uvek neko kasni i to je sasvim normalno, dok se svi ne skupe na lokacijama, pregleda se oprema i pravi setup na kamerama. Postavlja se rasveta i kreće snimanje. Ne volim da žurim pa ponekad znam i da stopiram snimanje dok ne osetim da cela situacija ima pozitivnu energiju koja je jako bitna, i tek onda krenemo sa radom. Mnoge sekvence se snimaju samo iz jednog pokušaja i tu zna da se pojavi nervoza jer sve mora da ispadne savršeno, pa se mora paziti na svaki detalj. Ponavljanje scena nekad deluje beskrajno dugo i često pravimo pauze, pa u većini slučaja za jedan spot treba ceo dan. Šminkeri konstantno popravljaju šminku, stilisti menjaju garderobu, a ljudi koji rade sa rasvetom non stop kalkulišu difuzore i softboksove. Pored mene je uvek laptop, pregledamo kadrove i ako postignemo sve, pakujemo se i nosimo opremu kući u studio. Ponekad se produži snimanje i na više dana, ali to se retko dešava, jedino ukoliko idemo na više lokacija. Posle svega materijal se radi u studiju, aranžira se video, farbaju se kanali i rade razni efekti, objašnjava Goran Majlat, dodajući da bi mladi ljudi trebalo što više da putuju, da vide i iskuse svet, da na taj način mogu doći do izuzetnih ideja, koje bi im pomogle u realizaciji onoga šta žele u životu, da ne prate “trend”, koji u većini slučaja ne donosi ništa dobro, da brz život udaljava od dobre knjige, druženja sa prijateljima i zagrljaja porodice i da bi život trebalo trošiti na ljubav.