Predstavljen udžbenik “Učimo hrvatski”

Udžbenik “Učimo hrvatski”, namenjen učenicima 1. i 2. razreda osnovne škole koji pohađaju hrvatski jezik sa elementima nacionalne kulture, predstavljen je u Gradskoj biblioteci.

Pored lekcija, književnosti, gramatike i pravopisa, udžbenik sadrži i nastavne jedinice vezane za kulturu i običaje, a u njegovoj izradi su u protekle tri godine učestvovale vaspitačica Marina Piuković i učiteljica Ljiljana Dulić.

Prema rečima Marine Piuković, u udžbeniku se nalazi puno pesmica i stihova koji su programom predviđeni za uzrast dece prvog i drugog rareda. Novina je da se u njemu nalaze i QR kodovi, pomoću kojih učenici i roditelji mogu pročitati određenu video prezentaciju, igru ili pesmicu i pogledati je kod kuće.

“Radim već desetak godina za dečji list “Hrcko”, tamo sam zadužena za stranicu “Kutić za vrtić”, za sliku i priče, a od nedavno sam i u katoličkom listu “Zvonik” takođe zadužena za dečije stranice i zahvaljujući tom radu sam uvidela da imam neko iskustvo za pronalaženje zadataka za decu i to mi je izazov, naučiti ih nešto, u određeno doba godine staviti neke zadatke koji ih uče običajima, tradiciji, ali i verskim sadržajima i na taj način sam videla da mogu i u ovome da se okušam. U protekle tri godine smo malo nas je zaustavila pandemija Corona virusa ali nismo se dale. Dugo je trajalo ispravljanje sitnih grešaka koje je trebalo iznova prečistiti, samo koncipiranje nije dugo trajalo, ali na kraju smo uspele da sve privedemo kraju”, kazala je Marina Piuković.

Ljiljana Dulić, učiteljica i direktorica OŠ “Vladimir Nazor” u Đurđinu istakla je da je veliku pomoć pružio Plan i program za rad za predmet hrvatski jezik sa elementima nacionalne kulture, koji je 2019. godine izašao u prosvetnom glasniku i to je ustvari bio temelj izrade ovog udžbenika, čija složenost nije bila samo u tome da sadrži lekcije, književnost, gramatiku i pravopis, već je Plan propisao i oblast elementi nacionalne kulture.

“Trebalo je ubaciti ravnomeran odnos i jedne i druge oblasti u jednom razredu koji godišnje ima 72 časa nastave i trebalo je uklopiti i ove elemente, dakle otprilike jedan čas nedeljno je bio nastavno gradivo, a drugi čas se odnosio na oblasti poput likovno, muzičko, običaji, pesmice, ples, folklor, narodna kuhinja, dakle sve ono što čini tradiciju Bunjevaca – Hrvata. Otežavajuća okolnost je bila i ta što u prvom razredu deca ne znaju latinično pismo, jer u školi uče ćirilicu, ali s obzirom na to da svi nose mobilne telefone u škole, oslonili smo se na pomoć učitelja, odnosno prvi razred je koncipiran da učitelji čitaju tekst i objašnjavaju, a tražili smo i da roditelji, bake i deke da pomognu svojim mališanima u savladavanju lekcija”.

Hrvatski jezik sa elementima nacionalne kulture pohađa 500 učenika u 11 škola iz 15 mesta koja se nalaze uglavnom u Podunavlju, odnosno u onim područjima u kojima se ne sprovodi celovita nastava na hrvatskom jeziku.

Jasna Vojnić, predsednica Hrvatskog nacionalnog vijeća, ocenila je da je ovaj udžbenik izuzetno značajan za hrvatsku nacionalnu zajednicu. “Nakon “Glazbene škrinjice” ovo je drugi autorski udžbenik koji mi pravimo samostalno. Pre dve godine bila je jedna osoba iz naše zajednice koja je rekla da ima sve elemente i da želi da napravi udžbenik. Kada smo rekli šta je sve potrebno i koji koraci da bi se jedan udžbenik izradio onda je odustala. Dakle, samo onaj ko je to radio dobro zna da je to proces koji traje na primer tri godine, to je danonoćni rad i autorke su morale istražiti ne samo Bunjevce, nego i Šokce, Sremce i sve njihove običaje, jer to je udžbenik koji će se koristiti na teritoriji Srbije. Moram da kažem da postoje udžbenici za hrvatski jezik sa elementima nacionalne kulture koje smo dobijali iz Hrvatske i koji su vrhunski, ali vrhunski udžbenik za našu decu ne može biti iz Hrvatske, jer samo naši ljudi mogu znati koji su to naši običaji, kultura i tradicija i ni u jednom udžbeniku se ne nalazi Dužijanca, Prelo ili neke šokačke igre, tako da ovo ima jedan izuzetan značaj pogovoto za našu decu, ono što mi želimo utkati u njih da nauče i da ne zaborave manifestacije i da u njih implementiramo deo naše kulture”.

Udžbenici su posredstvom Hrvatskog nacionalnog vijeća i HPD “Bela Gabrić” podeljeni određenim školama, kao bi se učitelji i deca upoznali sa njegovim sadržajem.