Predstava “Kad te Bog ritne u stomak” otvara novu sezonu u pozorištu “Kostolanji Deže”

Pozorište “Kostolanji Deže” novu pozorišnu sezonu počinje prvom reprizom predstave sa kojom je zatvorila prethodnu, “Kad te Bog ritne u stomak”, čije ime nosi i roman poznate spisateljice Ildiko Lovaš, po čijem tekstu je pomenuta predstava i urađena.

Kako objašnjava reditelj Andraš Urban, ovaj pozorišni komad urađen je u koprodukciji sa Novosadskim pozorištem. “Ja to nekako još uvek doživljavam kao premijeru. Predstava je subotička priča, u tom smislu da je središnji lik oko čega se dešavaju stvari Geza Čat, subotički pisac sa početka 20. veka. Sam roman je vrlo specifičan, teško smo došli do tog scenskog izražaja, kako očuvati tu strastvenu intimnost koja postoji u samom romanu, reflektujući ili u odsjaju ženskih likova, prababe, babe, majke, ćerke, itd. koji u određenim situacijama menjaju svoju ulogu. Vrlo teško dolazimo do te intime čoveka koji doživljava i taj proces samouništenja i taj proces koji dolazi od okoline i odnosa društva koji te uništava u neku ruku. Koliko je ova predstava o samouništenju, toliko je reč o tome kako nosimo jedni druge, pomažemo. To jeste jedna vrsta pijete i mi smo za nas same u pozorištu imali značajan proces, a ja se nadam da će i publici biti isto značajno gledati ovu predstavu i možda malo preterujem ili ne, ali sa ovom predstavom smo imali doživaj da smo uspeli napraviti neki korak napred ili stepenicu više, nekako smo raščistili sa nekim pozorišnim stvarima, u tom smislu da nije folirantska predstava, istinita je, koristi pozorišna sredstva, ali vrlo nekako svedeno i tačno, ali ipak ta komunikacija glumac – publika je malo drugačija kao i inače. Mi smo jako uzbuđeni što se ove predstave tiče, imamo sjajna glumačka ostvarenja i mislim da koristimo pozorišni jezik koji godinama pokušavamo da stvaramo i tu je došlo do neke kulminacije i dobrog baratanja sa tim jezikom. Imamo prevod i vrlo dobro može da se prati, očekujemo sve zainteresovane da dođu i pogledaju predstavu”, rekao je Andraš Uban.

“Mi Mađari u Subotici ili u Mađarskoj imamo u kulturi taj problem Geze Čata i Dežea Kostolanjija, da su oni zvezde i “blizanci” u mađarskoj književnosti, ali to je laž, jer sam htela da ispišem iz sebe šta je tu istina, šta je po meni Deže Kostolanji napravio sa Čat Gezom sa jedne strane, a sa druge strane imamo tu problematiku da je Subotica jedan mali grad i mislim da je najvažnije pitanje šta mi koji radimo u mađarskoj kulturi zaista radimo u Subotici, šta znači ovo pozorište koje nosi ime Dežea Kostolanjija, šta znači umetnost za nas i da li ta umetnost koju radim sa glumcima u zajedničkom razmišljanju Andraša Urbana, da li je Subotica prepreka ili može da se napravi pozorišna predstava ili da pozorišni svet može da bude bezgraničan i ja mislim da ako postoji isto laž za Gezu Čata da je ubijen na demarkacionoj liniji, ali to se drži kao mit i to je nekako i simbol za našu književnos ili kako možemo razmišljati o književnosti i o pozorištu. Pozorišna predstava je mnogo više od teksta jer je to sinkretizam svega što sam ja mislila, možda i više od toga, jer su glumci na veoma visokom nivou dali sve od sebe i u suštini su sebe dali”, ističe Ildiko Lovaš, autorka romana.

“Za mene je jako zanimljivo kod ove predstave to što ovoga puta ne igramo izmišljene likove ili priče, nego se igramo postojećih likova što se desilo u prošlosti, ali kroz tekst Ildiko Lovaš imali smo priliku da se udubimo u to i shvatimo zapravo intimni deo ovih likova i povezanosti, njihove međusobne odnose koje smo mi preživeli i nadam se da će kroz našu igru to i publika da oseti”, kaže Boris Kučov, glumac

“Meni je u ovom projektu bila najvažnija priča o ćerki Čat Geze, priča o maloj Olgi jer o njoj nisam znala ništa ili nisam bila toliko duboko u toj temi i meni je bilo strašno saznanje da je živela u manastiru, bila je mala kada je izgubila porodicu, a posle toga je imala 50 godina kada je saznala ko je njena porodica. Kada je imala 70 godina, čitav svet je saznao ko je njen otac. To jedna jako lepa i duboka priča i jako sam zahvalna i čekamo publiku da se udubimo u ovu priču kroz predstavu”, smatra glumica Andrea Verebeš.

“Uspeli smo da napravimo divnu predstavu o Čat Gezi i mislim da smo uspeli da vežemo tri smera, njegov život, roman Ildiko Lovaš i progresivni pozorišni svet Andraša Urbana i uspeli smo to da te tri teme vežemo u jednoj prelepoj celini koja je i zastrašujuća i predivna”, ističe glumac Gabor Mesaroš.

Predstava je na repertoaru pozorišta 15. i 19. septembra od 19:30, a 23. septembra od 19 časova.