Cene vozila u porastu, građani se teško odlučuju da kupe polovne četvorotočkaše

Brojna poskupljenja kojima svedočimo iz dana u dan pogodila su i svet automobila. Iako prema istraživanjima spadamo u zemlje u kojima se pretežno voze stara vozila, mogućnost nabavke polovnih je osim cenom, uslovljena i ponudom na tržištu stranih zemalja, koja je u odnosu na ranije godine siromašnija, jer se vlasnici zbog nemogućnosti nabavke novih četvorotočkaša neretko odlučuju da zadrže postojeća vozila i sačekaju neke bolje dane.

Kako ističe Miroslav Vuković, vlasnik auto placa “Miki” u Subotici, prvi problem je nabavka novih automobila kojih trenutno nema, a samim tim vlasnici polovnjaka su u situaciji da ne prodaju svoja vozila dokle god ne budu u mogućnosti da kupe novo. Pored toga, cene su skočile i zbog aktuelne situacije u svetu.

“Prva stvar koja je uticala na cenu je to što smo pre godinu dana imali toleranciju od nekih 60 odsto na automobile prilikom carinjenja, međutim sada je 20 odsto, a u nekim momentima je nije ni bilo. Mi smo prilikom carinjenja mnogo veće dažbine plaćali za aute kod uvoza. Problem je i što nema dovoljno vozila u Evropi, konkretno Nemačkoj, Švajcarskoj, Belgiji, Luksemburgu, dakle zemljama u kojima se najviše kupuju polovni automobili, pa samim tim moramo da plaćamo veće cene i to je značajno uticalo na rast cena polovnjaka kod nas. Po meni je vrednost automobila veća bar za neki određeni procenat zbog nemogućnosti da i mi sami jeftino nabavimo automobile”, objašnjava Vuković.

Kako kaže, trenutno su najaktuelnija Volkswagenova vozila, zatim četvorotočkaši marke Pežo i Citroen i to su manja vozila koja se inače i u inostranstvu moraju mnogo više platiti nego neka srednja ili visoka klasa automobila koja su starija desetak godina i manje. Cene malih automobila poput Polo-a, Opel corse, Golfa 5 ili 6 su mnogo veće nego na primer Pasata ili Opel insignije.

“Najviše se kod nas traže mali automobili sa pet vrata, limuzine, dok karavani mnogo manje. Samim tim ih je i u nabavci teško naći, a kupci moraju mnogo više da ih plate. Kupcima je prilikom kupovine veoma važno da vozilo ima klimu, važna im je pređena kilometraža, stanje limarije i unutrašnjeg enterijera, kao i stanje motora. Veoma bitno im je i stanje pneumatika. Kada govorimo o starosti automobila, trenutno je to kod kupaca možda manje bitna stavka, ranije je bilo mnogo izraženije da prilikom kupovine gledaju godište vozila, ali sada im to nije toliko važno jer ljudi nemaju novac da plate mlađe vozilo, pa se odlučuju da kupe i starije”.

Kako objašnjava Miroslav Vuković, Golf 4 ili 5 2004. godište i mlađe u inostranstvu se do pre godinu ili dve moglo kupiti po ceni od 1.500 do 2 hiljade eura, dok se sada cena kreće oko 2 hiljade eura, što je prema njegovom mišljenju nerealno, jer je trenutna vrednost tih vozila sada od 800 do hiljadu eura. Cena Golfa 6 2009. godište se u decembru prošle godine kretala od 4 hiljade eura, a u martu ove godine i do 5 hiljada. U poređenju sa martom mesecom 2021., cena automobila marke Polo i Grande Punto do sada je veća za 200 do 300 eura, a Volkswagena i do 500 eura u zavisnosti od stanja i starosti vozila.

“Ranije je bilo lakše kupiti starija vozila jer je ponuda bila veća. Prodavci su kupovali novije automobile kojih sada nema i mnogi se odlučuju da zadrže svoje staro vozilo, upravo zbog problema nabavke novih. Moja očekivanja su da će, s obzirom na celokupnu situaciju, cene polovnih vozila i u narednom periodu rasti. Prodaja je trenutno na minimumu, primećuje se da ljudi nemaju potrebu da kupuju vozila, a s obzirom da se u narednom periodu najavljuje ekonomska kriza i kod nas, ljudi se plaše da ulažu u nabavku novih Ili polovnih vozila kao nekada”, dodaje naš sagovornik.