Da li nas očekuje poskupljenje polaganja vozačkog ispita?

Da li će polaganje za vozačku dozvolu, koja je u današnje vreme sve veća potreba postati luksuz još uvek nije poznato, ali ono što je evidentno je da su brojna poskupljenja osim građana pogodila i vlasnike auto škola. Cene energenata, radnog sata, amortizacije vozila i brojnih drugih činilaca, uticali su na to da će i cena polaganja za B kategoriju morati da se poveća. Kada, još uvek se ne zna.

Sa tim se slaže i naš sagovornik i vlasnik auto škole “Royal” Tomo Cvijanov, koji ističe da su brojna poskupljenja uticala na rad i njegove auto škole, ali da je najavljeno poskupljenje opravdano.

“Ljudi treba da se postave i zamisle u kojoj smo situaciji i mi u auto školama. Imamo veliku amortizaciju, pošto konkretno naša škola redovno kupuje nova vozila i veliki su gubici upravo na toj amortizaciji posle recimo pet godina. Uglavnom, želimo da ponudimo kvalitet, da instruktor bude plaćen da bi dobro radio i da bi pošteno odradio svoj posao, dakle to je ključno. Moj jedan prijatelj je uvek rekao “kada mi dođe neko i prvo pita kolika je cena, ja mu kažem idi gde god hoćeš”. Hoću da kažem, stvar je u tome da nije najjeftinije uvek i dobro jer kvalitet usluge, vozila, predavač, uslovi učionica, ja mislim da subotičke auto škole dosta lepo stoje i da velika većina ima dobre uslove rada”, dodaje Cvijanov. „Ljudi dođu da se upišu i kada čuju cenu kažu: “To je puno para”, a mi kažemo: “Dajemo na deset rata”, ali i onda je puno para, a ja kažem shvatam, jer i ja živim u ovoj državi, sve je poskupelo, svi idemo u istu prodavnicu i potpuno razumem problem koji imaju građani, pogotovo oni sa najnižim primanjima“.

Kako objašnjava, problem se pojavio prilikom otvaranja novih auto škola, koje su krenule sa ponudom tzv. “dumping” cena koje su praktično uništavale svakoga i ta cena je bila nerealna, a sa cenom od 85 hiljada dinara koja je važila pre četiri godine i koja se održavala u svim auto školama su zaista imali posla, a i kandidati su bili zadovoljni.

“Nakon toga cena je spuštena na 70 hiljada dinara, u nekim školama su bile i niže, međutim zbog poskupljenja goriva i političke situacije svi troškovi su skočili kako svim građanima, pa tako i auto školama. Prema tome, među subotičkim školama došlo je do dogovora da se cena podigne na 98 hiljada dinara. Kada sagledate cenu od pre četiri godine, to nije toliko drastično povećanje, ali sa cene od 70 hiljada je malo puno i ljudi naravno misle da mi sebi stvaramo neki ekstra profit, ali verujte mi da nije tako. Mi samo želimo da funkcionišemo normalno, da zaposleni budu zadovoljni i da pokrijemo svoje troškove, a normalno je da svi želimo i da zaradimo. Ja bih samo skrenuo građanima pažnju da se služe preporukama, jer zadovoljan kandidat je veoma važan, a mi se trudimo da naši polaznici budu zadovoljni. Svesni smo da je puno, a novo poskupljenje ćemo gledati da ne bude preveliko”, kaže Cvijanov i dodaje da je predlog da najniža cena bude 120 hiljada dinara. „Odavno je vozačka dozvola B kategorija potreba, to nije nikakav luksuz, jer u današnjem dinamičnom svetu ona je potreba, a svi treba da se rukovode time da to treba da obave dok su mlađi jer je lakše. Moram da kažem da smo prilikom poslednjeg poskupljenja u jednom periodu osetili smanjenje zainteresovanosti građana za polaganje vozačkog ispita, a kako se u medijima pojavila informacija o novom poskupljenju, ljudi su počeli više da se interesuju“.

Milan Krstić, predsednik Asocijacije auto škola Srbije, podseća da je propisana minimalna cena za polaganje vozačkog ispita doneta još 2012. godine od strane Vlade Srbije, u kojoj su sadržani svi proračunati troškovi, poput cene radnog sata instruktora, predavača i ostalih učesnika u obuci kandidata, a ona iznosi 62 hiljade dinara.

“Država u poslednjih 10 godina nije menjala tu cenu, međutim na tržištu se od tada mnogo toga promenilo, od cene zakupa prostora, vozila, energenata, cene radnog sata, što znači da su se mnogi imputi promenili i mi smo se kao udruženje ujedinili da se ta cena koriguje i da odgovara realnim troškovima. Međutim, s obzirom na to da se Vlada još uvek formira, to nije neko vreme kada bi se oni time bavili. Što se tiče granice cene, ona nikada nije bila limitirana i svaka škola je mogla da je usklađuje u skladu sa svojim troškovima, ali moram da kažem da škole imaju i taj društveno – odgovorni odnos, jer taj posao je nama poveren od strane države i mi gledamo da ta obuka bude pristupačna i da to bude prihvatljivo što većem broju vozača, a da opet mi ne radimo ispod te neke minimalne cene koja dovodi u pitanje poslovnost”, kaže Krstić.

Naglašava da se i uslovi razlikuju od škole do škole, koje neke od njih na primer imaju poligone u sopstvenom vlasništvu, poslovne prostore, osnivače i licence sa kojima predaju i vrše obuku, dok pojedine auto škole to sve plaćaju, što dovodi i do razlike u ceni na tržištu. Mislim da se cena neće drastično menjati, mi čekamo da ta minimalna cena bude usvojena, a kada se bude podigla to će biti zvanično poskupljenje, kada iza njega stane Vlada Srbije i Ministarstvo finansija. Što se tiče ovog drugog dela poskupljenja, neko će podići cenu, a posle kada vidi da nema posla, pa ćemo pisati o tome kako je cena pala. Trenutno nema drastičnog poskupljenja, nego usklađivanje troškova, jer cene derivata su otišle gore, maziva, amortizacija…Realno poskupljenje bi bilo do 100 hiljada dinara”, objašnjava naš sagovornik.