Politehnička škola – mesto razvoja zanatskih veština i znanja

Prema Planu upisa, u školsku 2023/2024. godinu u Politehničkoj školi biće mesta za 260 učenika u devet odeljenja, na područjima rada Geodezija i građevinarstvo, Šumarstvo i obrada drveta, Grafičarstvo i Kultura, umetnost i javno informisanje. Kako objašnjava direktor Iso Planić, na području rada Geodezija i građevinarstvo osmacima će na raspolaganju biti smer arhitektonski tehničar na srpskom jeziku, za koji standardno vlada veliko interesovanje učenika, na mađarskom jeziku biće upisan trogodišnji smer, kombinacija dva obrazovna profila – dekorater zidnih površina i polagač podnih obloga – novi obrazovni profil, koji predstavlja jednu novinu u obrazovnom sistemu Srbije, a na srpskom jeziku biće ponuđen i smer tehničar za održavanje objekata.

Ovaj smer je predlog Udruženja građevinskih škola i verujem da će on uvesti lepe novine u obrazovni sistem, ali zbog dinamike izrade novog obrazovnog profila je verovatno da će se njegovo uvođenje odložiti za narednu školsku godinu, tako da će umesto njega biti upisan neki drugi smer. Mi tražimo građevinskog tehničara, a Ministarstvo će se verovatno opredeliti za dualni model smera operater osnovnih građevinskih radova i rukovaoca građevinskom mehanizacijom. Na području rada Šumarstvo i obrada drveta biće dva obrazovna profila, jedan je tehničar za pejzažnu arhitekturu, koji ima potpuno inovativan nastavni plan i program, u okviru kojeg će učenici više raditi na računaru, a drugi smer je operater za izradu nameštaja na trećem stepenu. Oba navedena smera biće upisana na srpskom jeziku.  Kada je reč o grafičarstvu, tehničar za digitalnu grafiku i internet oblikovanje je obrazovni profil koji smo naredne školske godine planirali da upišemo na mađarskom nastavnom jeziku. Ovaj smer smo radili i radimo ga u saradnji sa IT Klasterom Subotice, na njega smo veoma ponosni i za njega vlada veliko interesovanje, takođe tu je i tehničar za grafičku doradu na hrvatskom jeziku, a u opciji je i tehničar štampe, moguće je da ćemo imati jedan ili drugi ili čak možda i oba, no to zavisi od Ministarstva prosvete. Na području rada Kultura, umetnost i javno informisanje imamo smer likovni tehničar i tehničar za dizajn enterijera i industrijski proizvod, za koje je proces prijave već završen. Pred nama je prijemni ispit koji traje tri dana i imamo 45 prijavljenih učenika na oba smera, tako da su to smerovi za koje vlada standardno veliko interesovanje đaka, ističe Planić. Prema njegovim rečima, Politehnička škola ide u dobrom smeru da se pozicionira na putu negovanja kreativnosti, koji ide u pravcu razvoja zanatskih veština, ali i veština i znanja koja su u funkciji generisanja nekih novih vrednosti.

Naši arhitektonski tehničari oblikuju objekte u kojima živimo, pejzažna arhitektura oblikuje prostor oko tih objekata, tehničar za dizajn enterijera uređuje prostor unutar istih, naši tehničari za digitalnu grafiku oblikuju digitalni svet koji nas sve više okružuje, a naše zanatlije realizuju sve te zamisli, tako da je Politehnička škola profilisana kao obrazovna ustanova koja neguje kreativnost, koja se kod zanatskih obrazovnih profila postiže, generiše i usmerava kroz sticanje veština u školskim radionicama, ili kroz proces dualnog obrazovanja. Planić navodi da u okviru nastave na određenim smerovima, kao što su operater za izradu nameštaja, rukovaoc građevinskom mehanizacijom, tehničar štampe i dorade i tehničar za digitalnu grafiku i internet oblikovanje, učenici rezultate obrazovanja i vaspitanja postižu kroz praktičan rad u školi i kompanijama.

Veliki broj đaka u saradnji sa preko petnaest kompanija u Subotici ima priliku da se školuje i kroz to dualno obrazovanje, što dokazuje da se veštine i znanja kod nas mogu steći na kvalitetan način. U školi kao što je naša obrazovanje ide u dva pravca, to je sticanje veština kod zanatskih odeljenja i sticanje znanja i veština koje pomažu učenicima četvorogodišnjih obrazovnih profila ili da se uključe u svet rada, ili da nastave školovanje. Oni koji idu u pravcu sticanja zanatskih veština na trećem stepenu, imaju jako dobru perspektivu danas i verujem da će ova škola u budućnosti imati sve veći značaj, jer zanatska zanimanja zbog deficitarnosti postaju sve važnija. S toga naši operateri za izradu nameštaja mogu da računaju da će već tokom svog školovanja sticati određenu zaradu, naravno ukoliko na praktičnoj nastavi daju neki produktivni doprinos u kompanijama u kojima rade, a slično je i sa rukovaocima građevinskom mehanizacijom, koji kada završe školu i zaposle se u nekoj kompaniji mogu računati na platu koja je na primer veća od zarade koju prima direktor škole. Kada je reč o odabiru budućeg zanimanja, direktor Politehničke škole savetuje osmake da dobro razmisle o tome kako sebe vide u budućnosti i da se o tome konsultuju sa svojim roditeljima.

Za školu ne treba da se opredeljuju na osnovu toga koja im je škola bliža mestu stanovanja ili autobuskoj stanici, ili gde idu njihovi drugari. Treba da izaberu zanimanje koje će voleti, jer je to jako važno, a ako to zanimanje budu voleli, onda će dobro i naučiti, a kasnije od toga lepo i živeti. Dakle, važno je odabrati zanimanje koje će vas ispuniti dobrim osećanjima, jer život je ma kako se to činilo svima nama, ipak relativno kratak i ne treba ga uzalud proćerdati, pa ni te četiri godine provedene u školskoj klupi ne treba provesti na pogrešnom mestu. Osim sa roditeljima, treba razgovarati i sa onima koji vode Tim za karijerno vođenje u osnovnoj školi, treba posetiti sve srednje škole i njihove sajtove, profile na društvenim mrežama, upoznati se sa obrazovnim profilima i nakon toga izabrati ono što će se dopasti, a takođe ne treba birati ni smerove koji su laki, jer u životu nešto vredi onoliko koliko je teško, poručuje Iso Planić.

Polagač podnih obloga je obrazovni profil koji se ranije zvao keramičar – teracer – pećar, a pošto se teraco više ne radi i podne obloge su uznapredovale i nije više po sredi samo keramika, nego se javlja čitav niz različitih podnih obloga, obrazovni profil je morao da se izmeni, pa konkretno učenik koji bude završio ovaj smer biće obučen za postavljanje podnih obloga koje su savremene i koje do pre nekoliko godina nisu ni postojale.

 ***

Moram da istaknem da je naša škola i Centar za obrazovanje odraslih, jer smo verifikovani još 2016. godine kao javno priznati organizator aktivnosti obrazovanja odraslih i jedina smo školu u gradu, ali i regionu. Takođe, radimo i priznavanje prethodnog učenja, to je informalno obrazovanje stečeno kroz radno iskustvo u životu za neke standarde kvalifikacija kao što su zidar, tesar, armirač i rukovalac građevinskom mehanizacijom. Trudimo se da tu potrebu i privrede i onih koji imaju znanja i veštine zadovoljimo.

***

Naši učenici su veoma uspešni na takmičenjima. Već sada možemo da kažemo da je naš učenik Marko Uzelac pobedio na Republičkom takmičenju u likovnoj umetnosti, a u Beogradu će 09. maja biti održana izložba njegovih radova i sa ponosom ističemo njegov uspeh koji je barem malo uspeh i škole iz koje je on. Politehnička škola nije uvek samo prepoznata kao umetnička škola, ali očigledno je da taj naš umetnički deo postiže vrlo lepe rezultate. Osim takmičenja u likovnoj kulturi, iza nas je takmičenje škola u obradi drveta, a to je možda i najteža disciplina, na kojem smo osvojili prvo mesto na nivou države.

***

Kada je reč o sportskim aktivnostima, naše kolege su vrlo aktivne i imaju jednu široku lepezu vannastavnih aktivnosti na koje je škola ponosna, kao malo koji kolektiv u gradu. Imamo svoj tim za stoni tenis koji učestvuje u Gradskoj ligi u tom sportu, imamo grupu koja se bavi streljaštvom i u Streljačkom klubu „Spartak” postižu lepe rezultate na nacionalnom nivou, u Klubu dizača tegova „Spartak” su takođe neki od naših učenika državni prvaci, tako da su naši đaci imali jednu vrlo uspešnu sezonu iza nas. U atletici smo takođe uspeli da dođemo do republičkog takmičenja, sekcije iz košarke funkcionišu, a takođe i iz odbojke.

***

Škola ima dva udruženja nastavnika koja se bave pisanjem i realizacijom projekata i po tome smo specifični. Postoji veliki broj projektnih aktivnosti u kojima su uključeni i naši učenici, škola ima i svoju učeničku zadrugu na koju smo takođe ponosni, jer smo kroz njen rad uspeli da ponudimo drugim školama razne usluge. Slično je i sa proširenom delatnošću, škola ima radonice koje su namenjene za obrazovanje učenika, koji su kroz taj proces u stanju da proizvedu i urade mnoge interesantne stvari.