Nina Rajak

Nina Rajak – ponosna predstavnica Subotice u svetu mode

Garderobu koju dizajnira Subotičanka Nina Rajak, do sada je poneo veliki broj poznatih ličnosti kako kod nas, tako i u inostranstvu. Ona, ali i njen rad u svetu mode su veoma priznati poslednjih godina, pre svega zbog atraktivnih kreacija i inovativnosti koji sve više pokazuju širinu njenog talenta koji poseduje. Iako smatra da je u Srbiji teško baviti se modnim dizajnom, pre svega zbog toga što smo po pitanju mode ostali “zaglavljeni” u devedesetim i dvehiljaditim godinama, veruje u buduće mlade dizajnere kojima poručuje da se ovim poslom bave samo ukoliko u njemu vide svoju svrhu.

Nina za Subotica danas kaže da je odluka da se bavi modnim dizajnom potekla pre svega od ljubav prema umetnosti.  Mikrokosmos u kom je maštala, živela i kreirala kao mala, uvek je preplitao slikarstvo i modu, a za nju je imao gotovo eskapistički značaj. “Naučila sam da šijem i štrikam s 12 godina, a u srednjoj školi organizovala sam prve modne revije sa eksperimentalnim kreacijama od folija, papira i drugih neobičnih materijala. Stvaranje nečega od ničega bila je moja prva pasija i već tada sam znala da moram da sledim tu strast kao svoju svrhu. Ipak, sve ovo se uobličilo, dobilo formu i čvrste temelje u trenutku kada sam upisala prestižni “Istituto Maragoni” u Milanu”.

Naša sagovornica ističe da je imala sreću da od malena prepozna “ono za šta je rođena” i koji je njen put, što je, prema njenom mišljenju, gledajući današnje generacije koje se toliko dugo traže i teško pronalaze, neprocenjiva sreća. “To je bio i ogroman izazov jer modni dizajn nije bio, kao što ni danas nije perspektivan, te sam imala sve moguće otpore u najbližem okruženju. Niko nije verovao da ću biti jedan od najboljih studenata u Milanu, baš kao što nisu verovali ni da ću kasnije raditi za brendove kao što su Hugo Boss, Frenkie Morello, Mandarina Duck i Zegna Sport, ali ni da ću po povratku u Srbiju osnovati brend sa svojim imenom. Ali ja sam bila tu da svojim radom, upornošću i istrajnošću sve to uspem”.

Moram da budem iskrena i kažem da nemam reči hvale za stil koji vlada u Srbiji. Koliko god se emancipovale, edukovale i pratile modna dešavanja u svetu, toliko smo i dalje pod uticajem devedesetih i dvehiljaditih, kulturom kiča, paradom neukusa i to je ono što mi kao dizajneru veoma smeta.

Nina ističe da se uvek trudi da prevaziđe sopstvene granice, a upravo je to ono što je negde i pokreće. Prva asocijacija na Nina Rajak brend su 3D kreacije, kostimi, avangarda, a njena ideja od početka jeste bila da napravi otklon od onog “već viđenog”. “Vremenom smo kao brend morali malo da se prilagodimo tržištu i stvaramo “nosivije” komade, ali taj glam rock u vidu lateksa, kože, crne boje, naglašenih ramena i oštrih krojeva i dalje je u mom DNK. Pored dizajna, ne mogu a da ne spomenem i kvalitet izrade, jer jedan sam od retkih domaćih dizajnera koji imaju svoju proizvodnju i zahvaljujući tim divnim ženama, posebna pažnja se posvećuje svakom šavu”. Nina Rajak smatra da je teško biti inovativan, a je još teže tu inovativnost prodati u svetu koji konvencionalno razmišlja, živi i konvencionalno se oblači. “Svi mi pratimo svetsku modnu scenu i trendove, ali zapravo najbolje kreacije dolaze iz mog najdubljeg Ja koje nije ni pod čijim uticajem. Dok slikam, zapažam svet oko sebe, neku novu nijansu, oblik, transparentnost, pojavu u prirodi…Alexander McQueen govorio je da kreira odeću koja će ženu učiniti toliko moćnom da će je se plašiti, a ja uvek govorim da je to za mene žena sa tolikom snagom karaktera i identiteta da joj nijedan pogled, nijedan komentar, nijedan gest, kada uđe u prostoriju u toj odvažnoj kreaciji, ne mogu ništa. Ona je uvek podignute glave”.

Ono po čemu je Nina Rajak osim klasične garderobe nadaleko poznata su i venčanice. U ateljeu u Subotici i prodajnom mestu u Beogradu u ponudi ima preko 200 venčanica. “Moderna mlada lišena okova tradicije, za mene je oduvek bila glavna inspiracija, jer sam i sama prkosila normama kada je moje venčanje bilo u pitanju i silno želela da se udam u crnoj haljini. Nova kolekcija sastoji se iz tri dela: Avangarde, Romance i Blossom, za sve tipove mladi. Tu smo da kreiramo čitav outfit – od venčanice, aksesoara za kosu, rukavica i drugih detalja, a pristup svakoj klijentkinji je potpuno individualan kako bi se zaista osetila posebnom”.

Prošle godine, naša sugrađanka imala je priliku da učestvuje na modnoj reviji upriličenoj tokom Svetskog prvenstva u fudbalu. Nina je bila jedan od 32 svetska modna dizajnera koja su učestvovala na jednom takvom modnom hepeningu, koji je za nju predstavljalo nešto o čemu samo može da sanja. A taj san se i ostvario. “Od najveće svetske bine na glavnom stadionu u Kataru, 20 hiljada ljudi u publici, brendova kao što su Prada, Saint Laurent, Versace, Dior, Burberry, Victoria Beckham, Valentino…do imena poput Adriane Lime i Dejvida Bekama i same Carine Roitfeld koja je sve ovo organizovala i sa kojom sam imala priliku da razgovaram…za nekoga kome je modni dizajn ne samo posao, već pre svega ljubav i život, ovakvo priznanje je ogromna potvrda i motivacija, naročito nakon decenije rada”.

Na pitanje kako bi ocenila modnu scenu u Srbiji, Nina kaže da i dalje kaskamo za svetom i pod uticajima smo stilova i kultura koje su vladale tokom 20. veka. “Kakvo nam je tržište govori i činjenica da u Srbiji, ali generalno i na Balkanu, ne postoje mono-radnje najvećih svetskih brendova koje možete naći u drugim evropskim prestonicama. S druge strane, mogu da izbrojim na prste jedne ruke domaće dizajnere za koje smatram da rade nešto kvalitetno, vredno i inovativno. Ali da ne bude sve tako crno, ja verujem u mlade generacije i promene koje će njihova perspektiva i način kreativnog izražavanja doneti”.

Često pomislim kako bi moj brend dobio krila da radim negde u inostranstvu, a ovako idem težim putem, žonglirajući između sopstvene vizije i potreba tržišta. Takođe, uvek se trudim da i naš brend bude primer dobre prakse i da naše mreže, a uskoro i sajt, budu to IT mesto gde će se žene modno edukovati, postati modno osvešćenije i modernije. To je i razlog zašto težim da moje modne kampanje, produkcijski, budu u rangu sa onim svetskim, a jednu takvu predstavili smo nedavno u čast kolaboracije sa svetskim brendom Off-White.

Što se tiče poslovnih planova, nakon otvaranja prodajnog mesta u Beogradu, njen i fokus njenih saradnika je da nastave širenje brenda i postanu dostupniji potencijalnim kupcima, a iskustvo koje je ponela iz Katara ju je motivisalo da započne worldwide prodaju i plasira svoje kolekcije i u inostranstvu. Upitana šta savetuje mladim ljudima koji imaju želju da krenu njenim stopama, poručuje: “Iz mog iskustva, potrebno je voleti, želeti, raditi, ne spavati i biti nepopustljivo istrajan 24/7 i to jedno 10 godina, da biste uspeli u ovoj branši na našem podneblju. Recimo, da je to put koji ne bih preporučila svakome, ali onome ko u tome pronalazi svoju svrhu kao ja od malih nogu, samo bih poželela sreću i poručila da je, ipak na kraju dana sve moguće”.